Gucci Cosmos The Exhibition – West Bund Art Center Shanghai
Az egész egy vasárnap reggel kezdődött, amikor beléptem a legendás Savoy Hotel előterébe londoni utam során. Kezemmel meglöktem a súlyos üveg forgóajtót, majd megpillantottam őt. Egy talán 16-18 év körüli fiatal fiú éppen az érkező elegáns vendégek finoman megmunkált különleges csomagjait, bőröndjeit pakolta. Egy fura szerkezet irányába indult a megrakott kocsival. Barátom, Richard D’Oyly Carte, a hotel akkori igazgatója már mesélt nekem erről a “liftnek” nevezett dologról, ami alig néhány évtizeddel korábban debütált az 1853-as világkiállításon. Mr. D’Oyly Carte úttörőként járt az élen, hiszen a Savoy Hotelba beépített lift volt az első egész Londonban. Izgatottan követtem a fiatal fiút és az egymáson magasodó utazóládákat, szerettem volna közelebbről is megcsodálni ezt a technikai újdonságot. Miközben én a lifttel ismerkedtem, a fiatal fiú egyesével simította végig kezével az elegáns bőröndök felületét. Lassan haladtunk fölfelé, így bőven volt ideje, hogy szemügyre vegyen minden apró finomságot, tanulmányozza a poggyászok felépítését, anyagát és minőségét. Szinte extázisba esett a luxustól ami megérintette abban a 7 percben. Csak évekkel később tudtam meg, hogy a fiatal hordár neve, aki csillogó szemekkel nézte a Savoy Hotel vendégeinek a csomagjait, Guccio volt.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Akkoriban, 1921-ben Firenzében tett látogatásom során valami különlegesre lettem figyelmes. Egy családi vállalkozás, a La Casa Gucci éppen akkor nyitotta meg első üzletét a Via Vigna Nuova-n, ahol első sorban minőségi, első osztályú bőrökből készült táskákat és lovas kiegészítőket készítettek. Egy középkorú férfi állt a bolt előtt, arca ismerősnek tűnt. Hamar megismertem, ő volt az a fiatal fiú, aki több mint 20 évvel azelőtt csodálattal vizsgálgatta a londoni Savoy Hotel elegáns felső osztálybeli vendégeinek a poggyászait. Mint megtudtam, Firenzébe visszatérve bőrműves édesapja nyomdokaiba lépett és kitanulta a bőrös szakma minden fogását. Azon a napon, amikor újra találkoztunk, hosszú évek kemény munkája után végre eljött a pillanat, hogy megszülessen a Guccio Gucci által megálmodott Gucci-ház, egy igazi Gucci kozmosz.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Gucci Cosmos The Exhibition – Shanghai
A Gucci kozmoszban utazva a nyolc bolygó közül az első világban leszállva újra a Savoy Hotel halljában találom magamat. Igaz, ez a Savoy Hotel már nem Londonban, hanem Sanghajban van, az évszám pedig nem 1899. hanem 2023. nyara. Az időn, téren és kultúrákon túlnyúló divatház 102 évét bemutató kiállításon valóban földönkívüli élményben lehet részünk. Es Devlin britt művésznőnek és Maria Luisa Frisa olasz divatteoretikusnak köszönhetően divattörténet és kortárs képzőművészet találkozik Kína egyik legtrendibb multikulti metropoliszában. A Gucci kozmosz minden “világában” más és más aspektusból ismerhetjük meg a márka megingathatatlan alapelveit, Guccio Gucci hihetetlen kreativitását, fiainak, Aldonak és Rodolfonak úttörő szellemét, valamint a Gucci-ház jelenét és jövőjét meghatározó tervezők jövőképét. Igazi időutazásra indulok, ami pont azon a napon és helyszínen kezdődik, ahol először megláttam azt a bizonyos fiatal fiút, Gucciot.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
A Gucci Cosmos nyolc “világa”
“Portals”
A történelmi Savoy Hotel hallját felidéző térben a Gucci-ház ikonikus bőröndjei, utazóládái, kalapdobozok és utitáskák lassan forognak körbe-körbe. Szimbolizálhatnak egy utazást, ami visszarepít minket a múltba a kezdetekhez, de akár utalhat egy reptérre is, ahol futószalagon érkeznek meg a csomagjaink, hogy elinduljunk egy igazi nagy útra, talán pont Firenzébe.
Londonból Firenzébe visszatérve Guccio Gucci nyergeket és nyeregtáskákat kezd árulni, de az autóipar növekedése miatt a kereslet egyre inkább visszaesik. Nem marad más hátra, a londoni luxus poggyászok által ihletve más bőr kiegészítők felé terelődik figyelme. 1921-ben megnyitja első saját üzletét Firenzében. A londoni inspirációnak és a toszkán magas színvonalú kézműveseknek köszönhetően hamar ismertté válik a Gucci név.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
1935-ben az Olaszország elleni szankciók bőrhiányhoz vezettek. Hogy a cég ne menjen tönkre, a kreatív Guccio Gucci Nápolyból hozott erős szövetből, kenderből és lenből kezd bőröndöket és táskákat készíteni. Ekkor születik meg a Gucci márka ikonikus motívuma, a barna alapon gyémántokkal díszített minta.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Zoetrope”
A Gucci kozmosz “Zoetrope” világában mintha a mozi megszületése előtti időkbe csöppennénk. 1878-ban Eadweard Muybridge fotográfus 12 fényképezőgép segítségével örökítette meg először a világon egy galoppozó ló mozgását. Belépve a Zoetrope sötét kerek terébe egy a Muybridge felvételeire emlékeztető vágtázó ló alakja tűnik fel, mely az állat és az ember közti szimbiózist jelképezi, miközben a lovaglást felidéző szava ritmikus egymásutánját halljuk. A videó és fénytechnika egyszerre szimbolizálja a modern és régi világot, ezzel utalva az időkön átnyúló lovakhoz kötődő vonzalmára Guccinak. Egy téma, melyből újra és újra ihletet merítenek a divatház tervezői.
A táskákat, bőröndöket, kesztyűket, cipőket és öveket áruló firenzei üzlet egyre nagyobb hírnévre tesz szert az 1930-as években. Már nem csak a helyiek látogatják a butikot, megjelennek a nemzetközi ügyfelek is. Sok a lovas arisztokrata vevő, így újra megnő a kereslet a lovaglófelszerelés iránt. Megszületik a Gucci Horsebit ikon, majd 1932-ben Guccio megalkotja a jellegzetes “gilded snaffle loafer-t”, aminek arany csatját a lovak zablája ihletett.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
1953. jelentős év a Gucci-ház számára. Ekkor nyílik meg a márka első üzlete New Yorkban. Nem sokkal a sikeres megnyitó után Guccio Gucci meghal, fiaira marad a cég. Hatalmas sikert aratnak az USA-ban. Ebben az évben Guccio fia, Aldo Gucci piacra dob egy látszólag egyszerű bőrcipőt, melyet a már ismert arany csat díszit. A “Horsebit loafer” gyorsan a márka ikonikus darabjává válik.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Hogy mennyire fontos a lovas múlt, azt egy újabb design mutatja, mely a mai napig egyik fő ismertetője a Gucci márkának. Az 1950-es években megszületik a zöld-piros-zöld színkombináció, amit a klasszikus nyeregheveder ihletett.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Eden”
Egy fehér és fényes mesevilágba lépünk a “Eden” bolygón, mely a Gucci Flora történetét kelti életre. A tükrökkel teli kerek térben megelevenednek a sálakról, selyemruhákról és táskákról jól ismert rovarok és virágok. Az életnagyságnál jóval nagyobb méretben légiesen lebegnek, szinte szállnak körülöttünk az installáció darabjai, miközben köztük járva egy tündérkertben érezhetjük magunkat, ahol gyönyörű titkokra, a Gucci Flora szépséges világára lelhetünk.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
1966-ban készül el a Flora selyemsál Grace monacói hercegnő számára. 1981-ben ez lesz a Gucci konfekciókollekció vezérmotívuma, melyet a firenzei Palazzo Pittiben mutatnak be.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
A Rodolfo Gucci felkérésére Vittorio Accornero de Testacomes olasz művész által tervezett selyemsál motívumában virágok, rovarok és növények kelnek életre.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Az 1990-es években Tom Ford által tervezett virágos “Jackie-ről” ezt mondja Maria Luisa Frisa a kiállítás kurátora: “Nemcsak a Jackie táska új értelmezése, hanem a virágmotívum újraértelmezése is.” Nem csoda, hogy ő ezt a táskát helyezte a Gucci Cosmos virágvilágának középpontjába.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Two”
Gucci kozmoszában továbbrepülve két hatalmas alak állja utunkat. Mintha egy ősi egyiptomi templomot őriznének, úgy “védik” az egyik legfontosabb “világot”, az “Archivio-t”. Testük, akárcsak az üres vászon, tiszta, alkotásra vár. A Gucci-ház uniszex divatba vetett hitét jelképezik. Kinézetük folyamatosan változik, a múltból és a jelenből olyan ikonikus férfi és női öltönyöket vetítenek rájuk, mint például a Tom Ford által tervezett vörös bársonyöltöny, a Frida Giannini féle kockás öltöny, vagy Alessandro Michele virágos uniszex öltönye.
„A monumentális szobrok egyszerre képviselik a férfiakat és a nőket. Ez része annak a víziónak, amellyel a Gucci mindig is rendelkezett” Maria Luisa Frisa
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Archivio”
A Gucci Cosmos “Archivio” világa egy babakékbe öltöztetett elvarázsolt kastély. A plafont és a falakat tükrök fedik, melyek súlytalanná és végtelenné teszik a teret. Mintha tényleg egy galaxisban lebegnénk. Labirintusszerűen kialakított utak vezetnek sejtelmes szekrények és fiókok között, melyet a firenzei Gucci Archívum mintájára építettek. Vannak amiket kinyithatunk és megcsodálhatjuk Accornero de Testa illusztrációit, régi vázlatfüzeteket, műszaki rajzokat és vintage reklámkampányokat, de vannak tárolók amik zárva maradnak előttünk titkukat megtartva. A Gucci történelem nagyjai sorakoznak itt, olyan style ikonok, mint a Bamboo (1957), Jackie (1961), Horsebit (1955), Gucci Diana és Dionysus.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
1961-ben egy Gucci táskára figyel fel a világ Jackie Kennedy kezében, melyet innentől kezdve csak “Jackie” táskaként emlegetnek.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
1947-ben a II. világháború után újabb anyaghiány lépett fel, de a Gucci család most sem adja fel. Sertésbőrrel és kezelt japán bambusszal kezdenek el dolgozni, melynek technikáját olyan magas szintre fejlesztik, hogy megszületik egy újabb ikonikus darab, a híres bambusztáska (Gucci Bamboo), melynek fényes bambusz fogójának alakja nyeregre emlékeztet.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Guccio Gucci három fia csatlakozik a céghez 1938-ban. A legidősebb fiú Aldo Gucci nevéhez fűződik a világszerte a luxust jelentő dupla “G” logó, a második butik megnyitása Rómában, majd a nemzetközi divat meghódítása.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Cabinet of Wonders”
A babakékbe csomagolt elvarázsolt kastély rejti a következő világot, Gucci szabadlelkű szívének a szimbólumát, vagyis a “csodák szekrényét”. Kerek sötét tér közepén forog a több mint 3 méter magas mélyvörös lakkozott monolit kocka. Szekrényeket, fiókokat, rekeszeket rejt, melyek az emberi légzés hangjára kinyílnak, rövid bepillantást engedve Gucci különleges kozmoszába, majd újra bezárulnak.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Carousel”
A Gucci kozmosz hetedik, egyben az utolsó előtti bolygólya a “Carousel”. Ezzel az installációval számomra egy keretbe kerül a Gucci történet. Az első világban egy utazásra indultunk a futószalagon körbeforgó poggyászok által. Időn és téren kívül repültünk a végtelen kreativitás és fantázia világában. A “Körhinta” világa egy soha véget nem érő kifutóra emlékeztet, mely összefűzi a korszakokon átívelő alkotásokat, történeteket. A 32 darab a 70-es évektől napjainkig terjedő Gucci ruhát viselő fa próbababa újra és úra fordul be elém a vékony hálóra vetített kínai művészek illusztrációi mögött. Akárcsak a “Carussel” világa, a Gucci története és a márka öröksége is folyamatosan újraaktiválódik.
Victo Ngai, Vikki Zhang, Li Jianmei és Currynew helyi művészek kalligráfia szerű illusztrációi mögött a végtelen kifutót járják a Gucci-ház örök modelljei.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
“Duomo”
Eljött az idő, hogy elhagyjuk Gucci kozmoszát és újra repüljünk a glaxisok, bolygók és világok között. A “Duomo-hoz” érve tényleg elemelkedünk a földtől és madártávlatból csodálhatjuk meg az eddig bejárt utat. Az időn és téren kívüli végső utazásunkat a Gucci-ház múltjából és jelenéből származó minták, valamint Vittorio Accornero de Testa Flora művének virágai kísérik.
A Santa Maria del Fiore (1420-1436) Filippo Brunelleschi mesterműve, Firenze és a reneszánsz szimbóluma. Nemcsak a Gucci-ház szülőhelyére utal, jelentése ettől sokkal mélyebb. Tradíció, kézművesség, gondolkodás és mítoszgyártás, akárcsak a Gucci brand. Egy darabka történelem, ami a jövőt formáló értékeket tartalmaz.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
„A divat az egyetlen olyan rendszer, amely a múltba tekintve képes megújulni, és a Gucci a tökéletes példa erre a képességre.” Maria Luisa Frisa
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
A firenzei Santa Maria del Fiore katedrális kupolájának két összefordított másának belsejében az örök Gucci motívumok kaleidoszkóp szerű vetített világával eggyé válva lelkem újra egyesül a kozmosszal, a Gucci Cosmos-al.
“A Gucci Cosmos kiállítás egy magával ragadó élmény, amelyben a ház keletkezési történetét és történetét folyamatosan próbára teszi a jövő képzelete.” Maria Luisa Frisa
Fotó: @gabriel.nemeth.photography