Travel

Romantika a Rajna mentén egy nap alatt – Boppardtól Bacharachig

Heinrich Heine: Loreley (1823)

Nem értem, a dal mit idéz föl,

s hogy oly bús mért vagyok:

egy régi, régi regétől

nem szabadulhatok.

Már hűvös az este; a Rajna

nyugodtan folydogál;

s közben a lány dalol;

hatalmas zengedezésű

varázs kél ajkairól.

A hajósnak a kis ladikban

szíve fáj, majd meghasad;

nem le, hol a zátony, a szirt van –

fel néz, fel a csúcsra csak!

Végül ladikot s ladikost a

mélységbe sodorja az ár…

S hogy ez így lett, ő okozta

dalával, a Loreley.

(Szabó Lőrinc fordítása)

Loreley után kutatva… Kilátás St. Goarból.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography

Talán Loreley, a mondabeli szirén hívó szavára ültünk egy péntek délután kocsiba, hogy megtaláljuk a Rajna kincsét. Ott, ahol élesen kanyarog a folyó, vad sziklák emelkednek mindkét parton, ott ahol megszületett a rajnai romantika és otthona a nemzeti öntudatnak, él egy gonosz tündér, aki hosszú arany haját fésüli és csábító énekével a végzetes habokba taszítja a vágyakozó, elvarázsolt hajósokat. Germán mondák és mítoszok, melyek a német nép keletkezéséig vezethetőek vissza, középkori énekek, költemények, XIX. századi utazók leírásai, romantikus festmények és heroikus zeneművek. Szinte nincs is olyan művész, akit ne ihletett volna meg ez a különleges vidék.

Heinrich Heine 1824-ben megjelent versének köszönhetően vált híressé Loreley ősi legendája, mely a mai napig turisták ezreit vonzza. A Loreley szikla St. Goarshausen városkától délre található a Rajna keleti partján. Itt a legszűkebb a hömpölygő folyó, felerősödik az áramlat az amúgy nyugodt vízben, és sziklák teszik nehézkessé a hajózást. Azt hiszem érthető, miért alakult ki a szirén mítosza, aki a halálba küldi az erre járókat. A modern kor utazóit Loreley szépséges szobra várja a 132 m magas hegy tetején, hogy együtt csodáljuk meg a Rajna kanyarulatait, a zöldellő szőlőhegyeket és a dombokon sorakozó várakat, erődítményeket, romokat. Szinte mindegy merre indulunk el a Közép-Rajna vidéken, Koblenztől Bingenig nincs olyan rész, ahol ne szívhatnánk magunkba a középkor levegőjét.

Szinte mindegy merre indulunk el…
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
A Rajna mentén lépten-nyomon középkori várakba botlunk.

A valamikori római település helyén ma kedvelt üdülőhely áll, mi itt, Boppardban foglaltunk szállást 1 éjszakára egy kedves családi panzióban az óváros szívében. Boppard több mint 2000 éves múltra tekint vissza, séta közben római romokra, korai keresztény emlékekre és középkori favázas házakra lelhetünk. A Rajna menti promenádon virágdíszek között pihenhetünk egy jeges kávé mellett, naplementekor pedig átélhetjük azt a bizonyos rajnai romantikát. Tökéletes kiindulópont a környék felfedezéséhez, legyen szó biciklizésről, túrázásról, vagy sétahajózásról. De mielőtt útnak indulnánk, menjünk fel a Boppard fölé magasodó dombra, és ismerjük meg ezt a páratlanul szép tájat a magasból, a Vierseenblick kilátóból.

Séta Boppardban.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Kilátás a Vierseenblick kilátóból. Megéri felmenni, ilyen csoda vár ránk.
“…liebe deine Stadt… Boppard” – “Szeresd a városod… Boppard.”
A Rajna Promenadon sétálva gyerekek által festett apró kövek sorakoznak a folyó mellett.

Fotó: @gabriel.nemeth.photography

A Rajna mindig fontos stratégiai szerepet töltött be az elmúlt 2000 év során. Itt húzódott a római birodalom természetes határa, később a középkorban a franciák szerették volna megszerezni a jó termőföldet, de még a XX. század történelmében is központi helyet foglalt el ez a jelentős folyó. Azt hiszem nyugodtan elmondhatjuk, nincs Európában még egy olyan hely, ahol kb. 70 km hosszan ennyi vár, erődítmény és kastély áll. A háborúknak és csatáknak köszönhetően sajnos nem maradtak meg eredeti állapotukban, de a XIX. században sokat közülük renováltak, újjá építettek, míg a többi romantikus romként magasodik a Rajna fölé. Igazi mesevárakká váltak, amiknek egy része látogatható, de vannak köztük olyanok is, amik luxus hotelként üzemelnek, illetve magán tulajdonban vannak. Aki olvassa a Korinna’s World blogot, tudja rólam mennyire szeretem a meséket. Számomra ez a hely tökéletes. Itt szabadjára engedhetem a fantáziámat, visszautazhatok a múltba, várurakkal és várúrnőkkel, lovagokkal és sárkányokkal találkozhatok. Átélhetem Siegfrid szerelmi történetét, melyet kedvenc zeneszerzőm, Richard Wagner írt meg a környék és a Niebelung ének által ihletve, a Niebelung gyűrűje című négy részes operájában.

Számomra ez itt a tökéletes hely. Mesék, mondák, legendák.
Egy hely, ahol várúrnőnek érezhetem magam, lovagokkal találkozhatok és megcsodálhatom a Rajnát a váram ablakából.
A Burg Pfalzgrafenstein-t különleges elhelyezkedése miatt választottuk.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography

Mivel nem lehet az összes várat egy nap alatt bejárni, így mi a Burg Pfalzgrafensteint választottuk különleges fekvése miatt. St. Goartól délre, de még Bacharach előtt a Rajna közepén húzódik egy aprócska sziget, rajta egy fehér és bordó színben pompázó lovagvárral. Mi a bal partról komppal mentünk át Kaub városkába, onnan pedig kishajóval a várhoz. 1327-ben IV. Ludwig király építtetett egy tornyot a folyó közepére, ami ma is az épület központi eleme. Egy évtizeddel később húzták fel köré a várfalat, majd a XVIII. századik folyamatosan tovább fejlesztették. De miért volt olyan fontos a Rajna közepén egy keskeny szigeten egy vár? A korabeli urak pontosan tudták, hogy így lehet a legegyszerűbben megvámolni az arra járó hajósokat. Legalábbis azokat, akiket nem csábított el Loreley a szirén.

Egy kishajóval érkeztünk a szigetre Kaub városkából. A part homokos, így akár mezítláb is sétálhatunk.
A Burg Pfalzgrafenstein pont olyan, mint a mesékben.
Vissza a középkorba.
Burg Pfalzgrafenstein, az én váram.
A Rajna közepén álló vár valamikor fontos vámszedő szerepet töltött be.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography

Utunkat délnek folytatva, pár percre a Burg Pfalzgrafensteintól elérjük a Közép-Rajna vidék talán egyik legszebb középkori városát, a rajnai romantika “fővárosát”, Bacharachot. Belépve a vaskos városfalon megszűnik a jelen, mintha egy festményben járnánk. Németországban élve megfordultam már középkori óvárosokban, ahol favázas házak sorakoznak, de itt mégis annyira más volt. Talán a táj különlegessége miatt. A Rajna partján meredeken emelkednek a hegyek és a dombok, melyek remek termő talajt biztosítanak olyan híres borszőlőknek, mint például a fehér Rajnai Riesling. A folyó és az égig futó szőlőtövek közötti kis részen épült fel Bacharach városa, melyben mintha megállt volna az idő. Minden egyes ház egy külön történetet mesél el, melyet költők és festők örökítettek meg. A St. Peter plébániatemplom mellett elindulva a dombok felé lassan emelkedik az út, míg elhagyva a városfalat élesen kanyarodunk jobbra. Itt már Bacharach legismertebb szőlőskertjében, a “Posten” szőlősben járunk. Csalán és rózsabokrok között vezet a földút a fehér “Posten” toronyig, ami pont úgy néz ki, mint egy a középkorból ott maradt sisakos katona. Lehet tényleg így van, több mint 600 éve figyeli és védi a titokzatos Rajna kincsét. Megéri felmászni idáig, mert olyan látvány tárul elénk, amit csak a képeskönyvekben láthatunk. Kéken kanyarog a napfényben megcsillanó Rajna, miközben büszkén magasodik fölé a Burg Stahleck, lábánál a Wernerkapelle gótikus romjával. Mintha egy XIX. századi festett képeslapot néznék. Ez tényleg a valóság lenne?

A rajnai romantika “fővárosa” Bacharach, ahol minden épület egy külön történetet mesél el nekünk.
Séta Bacharach középkori óvárosában.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Elhagyva a régi várfalat az út élesen kanyarodik jobbra. Itt már a híres Rajnai Riesling hazájában járunk.
Szőlőskertek mellett vezet az út a hegyoldalban a “Posten” toronyhoz.

Valóban létezik a Rajna kincse a víz mélyén, melyből gyűrűt alkotva megszerezhető a világ hatalma, vagy ez csak mind Wagner fantáziájának a szüleménye? Mesék, mítoszok és legendák övezik ezt a vidéket, melyek középkori lovaghistóriákkal keveredtek. Ebből született meg a rajnai romantika, mely az egyedülálló természeti szépséggel összefonódva maga a Rajna kincse.

Azt hiszem, megtaláltuk a Rajna kincsét!
Fotó: @gabriel.nemeth.photography

Olvasnál még a Rajnáról? Kattints ide!

TOP 5 Boppard és Bacharach

1. Mi egy kis családi panzióban foglaltunk szobát Boppard óvárosában. A Hotel Ohm Patt tökéletes hely a város és a környék felfedezéséhez. Az első emeleti sarki szobát kaptuk, mely nagy méretének köszönhetően több napra is kényelmes lett volna. Az ablakok körbe mind a szomszédos régi favázas házakra nyílnak. Tökéletes elhelyezkedés igazi vendégszerető tulajokkal. (Cím: Steinstraße 3, 56154 Boppard)

2. A hoteltől alig pár perc séta és máris a Rajna partján állunk. A Rhein Promenad igazi nyaraló sétány, érzésre kicsit olyan, mintha valahol délen járnánk egy tengerparti olasz városkában. Legyen nappal, vagy este, a látvány lenyűgöző. Arra azért figyeljünk oda, hogy a nyári hosszú napok ellenére az éttermek “csak” 22 óráig vannak nyitva!

3. A Rajna mindkét oldalán végig kiépített bicikliút vezet. Érdemes saját kerékpárral érkezni, de ha ez nem megy, az sem probléma. Szinte minden városkában bérelhetünk jó áron hagyományos biciklit, vagy akár E-bikeot is. Mi szeretnénk még a nyáron visszamenni, és körbetekerni a környéket.

Aki bátrabb és jó erőben van, az elhagyva a Rajna menti utat, akár neki vághat a szőlődomboknak, felbiciklizhet a környező várakhoz, vagy akár a Vierseenblick kilátóhoz is, ami szerintem egy kihagyhatatlan látvány. Ide persze túra- és autóút is vezet.

4. Mi is lehetne romantikusabb, mint végig hajózni a Rajnán, és a vízről csodálni meg a szőlőskerteket és a középkori várakat? Boppardból a Rhein Promenadról naponta többször indulnak különböző hosszúságú hajóutak Koblenz, illetve Bingen irányába. Érdemes ránézni a menetrendre és kiválasztani a számunkra ideálisat. Csodálatos egy napos programban lesz részünk. (www.k-d.com)

5. Bacharach a rajnai romantika titkos fővárosa. Egyik Rajna menti település szebb, mint a másik, de Bacharach középkori óvárosa egy igazi gyöngyszem. Csak sétálgassunk az eredeti favázas házak között, próbáljunk ki egy jó bort valami finom falattal, naplementekor pedig sétáljunk fel a Wernerkapelle gótikus romjához, vagy a szőlőskertek által körbeölelt fehér “Posten” toronyhoz. Igazi képeslap kilátásban lesz részünk.

+1. A Rajna menti várakról, kastélyokról és romokról ezen az oldalon kaphattok aktuális információt, itt mindent megtaláltok: www.romantischer-rhein.de

Pár km-re a Rajna völgyétől, a Mosel folyó mentén is középkori várak sorakoznak a hegyek tetején. Németország egyik leghíresebb eredeti állapotában megmaradt mesevára, a Burg Eltz is itt található. Szánjunk rá egy egész napot, mivel egy szép erdei séta vár ránk. A látogatók száma limitált, így számoljunk hosszú várakozási idővel. Aki viszont nem szeretné belülről látni, annak is egy izgalmas kirándulás lehet. Több túrautat is találunk a környéken.

Hotel Ohm Patt Boppard belvárosában. (Cím: Steinstraße 3, 56154 Boppard)
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Pár percre a hoteltől, a sétálóutcában találtuk ezt a reggeliző helyet. Café Schrey
Reggeli séta Boppardban. Ez a város talán nem olyan mesés, mint például Bacharach, de tökéletes hely kiindulópontnak a környék felfedezéséhez.
A Rajna Promenad Boppardban igazi nyaralóhely kávézókkal és éttermekkel. A drágább hotelek is itt találhatóak folyóra nyíló szobákkal. Érdemes egyet sétálni, a táj gyönyörű. Több sétahajó is innen indul. (www.k-d.com)
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Azonnal táncra perdülök, ha víz van a közelemben és süt a nap. A hátam mögött a Burg Pfalzgrafenstein látható.
A Burg Pfalzgrafenstein egy szigeten épült a Rajna közepén. Kaub városkából kishajóval tudunk átmenni. A hajó fél óránként közlekedik.
Bacharach híres szőlősdombjai.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Olyan híres szőlők teremnek itt, mint például a fehér Rajnai Riesling.
Szőlő ameddig a szem ellát.
Rajnai Riesling a lemenő Nap fényében.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
A Wernerkapelle gótikus romjai is hozzátartoznak a rajnai romantikához.
Bacharach sem maradhat középkori vár nélkül. Burg Stahleck
Útban a “Posten” toronyhoz. Ti is látjátok a sisakos őrszemet?
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Érdemes felmászni a toronyba. Talán az egyik legszebb kilátás vár ránk.
Bacharach, a rajnai romantika “fővárosa”.
Bacharach tetői fölött.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Esti látvány St. Goarból.
Naplemente a Vierseenblick kilátóból Boppardra és a Rajnára.
A Burg Eltz az egyetlen eredeti állapotában megmaradt középkori vár Németországban. Ma is ugyanannak a családnak van a tulajdonában, immáron 30. generáció óta.
Fotó: @gabriel.nemeth.photography
Nagyon vágytam rá… De… Vannak helyzetek, amikor egy travel blogger is feladja…
Mivel limitálva van a látogatók száma, így több kilóméteres sor fogadott minket. Ez az álom még várat magára egy kicsit. De visszajövünk!